FANDOM

GOD OF WAR

Gelmiş geçmiş en iyi PlayStation 2 oyunu hangisi sorusu sorulduğunda bir oyun var ki akranlarının arasından sıyrılmayı iyi başarıyor. Kuşkusuz “God of War”dan bahsediyorum. Acaba temeli mitolojiye dayanan oyun elde ettiği şöhreti hak ediyor mu diye oyunun kahramanı Kratos’a macerasında biraz eşlik ettik.

Yunan Acısı
God of War adlı oyun bizleri Yunan mitolojisinin fantastik dünyasına götürüyor. Antik mekanlar, yer altı canavarları, ölümsüzler, insanüstü kaslara sahip insanlar ve tanrılar, tanrıların oyundaki yeri çok önemli. Yunan tanrılarından biraz bahsedecek olursak; başta Zeus geliyor. Zeus Yunan mitolojisinde tanrıların tanrısı olarak geçiyor. Şimşekler ve gök gürültüleri ondan sorulur. Athena ise akıl, sanat, barış ve savaşın tanrıçasıdır. Babası tanrıların başı olan Zeus’tur. Ayrıca Atina kentinin de baş tanrıçası ve koruyucusudur. Zaten şehir adını ondan almıştır. Ares savaş tanrısıdır. Babası Zeus’tur ve Athena’nın kardeşidir. Ares, Athena’nın aksine savaşlarda akıl ve mantık ile hareket etmez. Ona göre çözüm kaba kuvvet ve güçlü bir ordudur. Son olarak bahsedeceğim tanrının adı Hades. Kendisi yeraltı dünyasının tanrısı ve Zeus’un kardeşidir. Kendisine inananlarının sayısını arttırmak için delice uğraşan açgözlü bir tanrıdır. Oyundaki tüm yaratıklar Hades tarafından yeryüzüne, Ares’e hizmet etmesi için gönderilmiştir. Bu saydığım tanrıların arasında bizim kahramanımızın adı Kratos. Kendisi Spartalı acımasız bir askerdir. Kendisi çoluk çocuk demeden önüne geçen herkesi kılıçtan geçirmektedir. Girdiği her savaşta galibiyetler alan Kratos, sonunda Sparta ordusunun başına getirilir. Artık Kratos ve ordusunun karşısında kimse duramamaktadır. Fakat her çıkışın bir inişi vardır. Günün birinde bir savaşta Kratos ve ordusu yenilgiye düşer ve Kratos savaş tanrısı Ares’e hayatına karşılık düşmanını yerle bir etmesini ister. Düşman yok edilir fakat Kratos artık tamamı ile Ares’e aittir. Ares adına birçok yeri fetheder ve fethettiği yerde canlı bırakmaz. Bu durum Kratos için artık çekilmez bir noktaya gelmiştir. Günlerden bir gün Ares, kardeşi Athena’nın güzel şehri Atina’ya göz dikmiştir. Yani tanrılar arası bir çekişme, kavga başlamıştır. Hades’in yeraltı ordusunu da yanına alan Ares Atina’yı yerle bir etmeye başlar. Gözü dönen Ares’i durdurmak için ise tanrılar seferber olur ve Kratos’u görevlendirir. Kendisine Atina’yı kurtarma karşılığı özgürlük ve geçmişinden kurtulma vaat edilir. Ve büyük macera başlar.

Sparta May Cry
Oynanış ve dövüş olarak God of War ilk bakışta Devil May Cry’ı andırsa da aslında tamamen farklı bir yapıya sahip. Kratos karşısındakine inanılmaz vahşice davranıyor ve düşman – sivil ayrımı yapmadan önüne geleni ortadan ikiye ayırabiliyor. Macera öğeleri de işin içine karışınca tam anlamı ile kendi stili olan bir oyun ortaya çıkıyor. Oyunda ilerledikçe tanrıların belirli güçlerini alan (Zeus’un şimşeği gibi) Kratos’u durdurmak neredeyse imkansız oluyor. Öldürdüğü her düşman veya sivilden çeşitli ruhlar çıkmakta. Bunlar kırmızı, yeşil ve mavi olmak üzere üçe ayrılıyor. Kırmızı ruhlar ile kılıçlarınızı ve özel güçlerinizi güçlendirebiliyorsunuz. Mavi ruhlar özel güçlerinizi kullanmak için gerekli iken yeşil ruhlar enerjinizi doldurmaya yarıyor. Bu ruhlar ayrıca oyuna bolca serpiştirilmiş olan sandıklarda da karşınıza çıkabiliyor. Yine bu sandıklardan çıkan nesneler ile enerji ve özel güç barınızı uzatabiliyorsunuz. Bu sistem Onimusha’dan alınmışa benziyor. Oynayanlar bilir, Onimusha’da da öldürdüğünüz düşmanın üzerinden çeşitli renklerde ruhlar çıkmakta.

Kratos’u üçüncü şahıs bakış açısından yönetiyoruz. Kontroller oldukça dinamik ve büyük bir özgürlük tanıyor. Kratos zıplayabiliyor, yuvarlanabiliyor, tırmanıyor, yüzüyor kutuları itebiliyor kısacası her şeyi yapabilme imkanına sahipsiniz. Yine oyunda kombo yelpazesi oldukça geniş. En iyi dostunuz kaos kılıçları olacak. Sıkıştığınız zaman ise özel güçleriniz koşacak imdadınıza. Kısacası oyundaki kontroller çok basit ve mükemmeller. Oyunda her an tetikte olmanız lazım. Çünkü düşman her yerden gelebiliyor. Bazen de perspektif kamera açıları önünüzü görmenizi zorlaştırıyor bu yüzdende dikkatli olun. Bu cümleyi sakın kamera açıları kötü diye algılamayın. Oyunda oldukça iyi kamera açıları kullanılmış. Her görüntü ayrı sinematik değerler taşıyor. Yani siz yolunuzda ilerlerken ileride Ares’in Atina’yı nasıl yerle bir ettiğini durup izleyebilirsiniz. Ayrıca kapalı kapıları, camları, çerçeveleri kırmayı da ihmal etmeyin. Arkalarında sandıklar olabilir. Düşmana karşıda çok dikkatli olmanızı tavsiye ederim. Oyun göründüğü kadar kolay değil. Ben normal olarak oynadım ve yaratıklar bazı yerlerde epey kök söktürüyor. Özellikle kalabalık ortamlarda dikkatli olun. Yine “boss” düşmanlar en dikkat edilmesi gereken arkadaşlar oluyor. Oyunun kontrollerinden kısaca bahsetmem gerekirse; kare ve üçgen ile kılıcınızı sallıyorsunuz. Yuvarlak ile düşmanınızı kaparak çeşitli biçimlerde sonunu hazırlayabiliyorsunuz. Yalnız dikkat edin kocamanları kapmanız biraz zor. X ile de zıplıyorsunuz. L3 ile ilerliyorsunuz ve R3 ile yuvarlanabiliyorsunuz. Yuvarlanmak kalabalık düşmanın arasından sıyrılmak için ideal yöntem. L1 ile kendinizi korurken L2 ile özel güçlerinizi kullanabiliyorsunuz. Özel güçlerinizi ise yön tuşları yardımı ile değiştirebiliyorsunuz. Oyundaki aksiyon tuşunuz ise R2. Çeşitli kapıları veya sandıkları R2’ye tıklayarak açıyor veya kırıyorsunuz. Birde kayıt noktalarında R2 ile kayıt ediyorsunuz. Kayıt noktaları sarı ışık huzmesi olarak karşınıza çıkıyor. Yani istediğiniz zaman kayıt edemiyorsunuz.

Kombinasyonlara Dikkat
Dövüşürken sinematik hareketler yapmak için kombinasyonlara dikkat etmeniz lazım. Mesela bir devi hırpaladıktan sonra tepesinde yuvarlak işareti çıkıyor. Siz yuvarlağı basınca çeşitli tuş kombinasyonları karşınıza çıkıyor. Bu tuşlar her seferinde değişiyor ve doğru yaparsanız Kratos düşmanını artistik bir şekilde öldürüyor. Yine diğer yaratıklarda yuvarlak tuşuna sürekli basarak ağzından içeriye kılıç sokabilir veya yılan kafalı taşa çeviren yaratıkların (Medusa) kafasını L3’ü doğru yönlere çevirerek koparabilirsiniz. Eğer yanlış yaparsanız dayak yersiniz. Oyunun macera yönü de oldukça ağır basmakta. Kapıları açmak için çeşitli yollar bulmak, yaratıklardan kurtulmak için çeşitli hamleler yapmak, suyun üzerindeki kolonlardan geçmeyi başarmak, kısacası dövüşmediğiniz sürenin tamamı oyunun macera kısmını oluşturuyor. Aksiyon ile macera dengesi iyi ayarlanmış durumda. Elbette saf macera oyunlarındaki zorlu bulmacalar bu oyunda yok. Ama inanın God of War macera öğeleri bakımından da dört dörtlük bir yapım olmuş.

Tanrıların Şehri Atina
Oyunun grafikleri için tek kelime ile mükemmel diyebilirim. Her şeye dikkat edilmiş, arka planlara, evlere, heykellere her şeye. Oyun içerisinde aniden durup manzara bile izleyebilirsiniz. Etkileşime girebileceğiniz o kadar çok şey var ki saymakla bitmez. Neredeyse her şeyi kırıp dökebiliyorsunuz. Efektler ise bir başka şahane. Yine karakter ve yaratık modellemeleri dört dörtlük, ara videolar ise şahane. Grafiksel olarak neredeyse hiç eksi bulunmamakta, hatta ileri gidip yok bile diyebilirim. Yine müzikler atmosferi çok iyi derecede tamamlıyor. Kratos’un sert sesinden tutun Yunan mitolojisini insana yaşatan ezgilere kadar her şey mükemmel. Patlamalardan tutun arka planda bağrışan ve yardım için yalvaran insanların sesleri duyulmaya değer. Kratos’un içinde bulunduğu ortamı size aynen yaşatıyor. Kısacası karşımızda teknik bir deha duruyor desem yalan olmaz.

Kratos her Eve Girmeli
God of War ile Sony bir sanat eseri yaratmış diyebilirim. Evinde yakınında bir Ps2’si bulunan herkesin mutlaka oynaması gereken bir yapım var ortada. Teknik özellikleri olsun, sıkmayan oynanışı olsun, konusu olsun oyun bir numara olmayı hak ediyor.

GOD OF WAR II

“God of War” adlı oyunun oyun dünyasına girdiğinde yarattığı etkiyi eminim kimse unutmamıştır. Kratos’un PlayStation 2 tarihinin en mükemmel oyunu olduğu konusunda eminim herkes hemfikirdir. Mitolojiden gelme etkileyici senaryosu, grafikleri, müzikleri ve rahat oynanabilirliği ile Sony mükemmel ötesi bir oyun yaratmıştı. Fakat her güzel şeyin bir sonu vardır. Nihayetinde God of War’ da bitmişti ve arşivimizde en güzel köşeyi kapmıştı. Beklentiler artık ikinci bir oyun yönündeydi ve bunu gören Sony beklentileri karşılıksız bırakmadı ve devam oyunu “God of War 2”yi milyonlarca hayranı ile buluşturdu. Doğal olarak bizde hemen bir tane edinip evimize götürdük ve yüksek beklentilerimiz ile beraber konsolumuza güzelce yerleştirdik. Peki sonuç? İncelememizde.

Şiddet, Kin Ve Öfke
İlk oyundan hatırlayacağınız üzere Sparta ordusunun komutanı Kratos, barbarlara karşı yenilginin eşiğinde iken savaş tanrısı Ares’i çağırır ve hayatı karşılığında düşmanını yok etmesini ister. Ares, Kratos’un dileğini yerine getirir ve tüm barbarları öldürür. Kratos’ta artık Ares’in hizmetine girer. Ama nasıl bir işe bulaştığının farkında bile değildir. Gelgelelim Ares kardeşi Athena’nın şehrini yerle bir etmeye kalkışır. Diğer tanrılarda Kratos’a bir teklif yapar. Eğer Kratos Ares’i durdurabilirse özgürlüğüne kavuşacaktır. İlk oyun boyunca hep bunun için uğraşmıştık ve sonunda Ares’i öldürerek özgürlüğümüze kavuşmuştuk. Ayrıca bununla da yetinmeyip tanrı katına çıkmıştık. Diğer tanrılar Kratos’u Ares’in yerine yeni “God of War”, yani savaş tanrısı yapmışlardı. Kratos tahtında biz ise gururla ekranın başında oyunu bitirmiştik. İkinci oyunda kaldığı yerden devam ediyor. Kratos tanrı olmanın keyfini çıkaracağına tüm öfkesi ile şiddet estirmektedir. Çünkü ölen karısı ve çocuğunu unutamamaktadır. Tüm hıncını ve geçmişinden kurtulmak amacı ile ölümlülere saldırmaktadır. Bunu gören diğer tanrılar Kratos’tan rahatsız olmaya başlamışlardır. Nihayetinde Kratos son damlayı da taşırır ve koruyucusu Athena’yı da karşısında bulur. Rhodes şehrini yıkmak için Olympos’tan dünyaya bizzat inen Kratos’u bir sürpriz beklemektedir. Yoktan gelen bir kuş Kratos’un tüm tanrılık güçlerini elinden alır ve Kratos devasa boyutundan normal insan boyutuna geri döner. Artık o bir ölümlüdür ve karşısında ona kin ve intikam ile bakan dev ordular vardır. Bundan sonrası ile oyuncunun elindedir. Bu anlattıklarım oyunun sadece giriş videosu. Yani tüm konuyu anlattı diye bir kaygınız olmasın. İlk başlarda Athena’ya küfürler savuran Kratos’u oyun boyunca neler bekliyor tahmin bile edemezsiniz. Sadece şunu söyleyebilirim ki ilk oyundaki Kratos aslında melek gibi adammış. Kratos artık iyice kana susamış, vahşileşmiş olarak karşımıza çıkıyor. Kılıcı ile önüne geleni biçiyor, parçalıyor ve fırlatıyor. Ve kan gövdeyi bu sefer üç kat daha fazla götürüyor. Şikayetçi miyiz? Elbette hayır. Gerçek hayatta böyle şeyler göreceğimize oyunlarda bolca görelim daha iyi.

Dediğim gibi oyuna eksi Kratos olarak başlıyorsunuz ve şehirlerinin yıkılışı ile çılgına dönen askerler üzerinize saldırıyor. Kratos yine ölümlü olduysa da çeşitli güçleri hala onunla. Tabi en önemlisi silahınız ilk oyun sonunda kavuştuğunuz Athena’nın altın kılıçları oluyor. Tıpkı ilk oyundaki Kaos kılıçları gibi bu kılıçlar ile de birçok artistik hareket yapabiliyorsunuz. Yani yabancılık çekeceğiniz bir durum yok. Hatta aksine Kratos yeni hareketler bile öğrenmiş. Kılıçları ile kanca vb. şeylere tutunarak oradan oraya atlayabiliyor, düşmanı şaşırtabiliyor. Ayrıca oyunda ilerledikçe çekiç, mızrak gibi değişik silahlara kavuşacaksınız. Benim tercihim ise elbette Athena’nın kılıçlarından yana.

Kılıçlar ve Büyüler
God of War 2’nin ilk oyundan büyük farklılıkları bulunmamakta. Yine tek bir tuş hareketi ile etrafa şimşekler çakarak birçok düşmanın canını okuyabiliyorsunuz. İkinci oyunda yeni büyüler bizlerle olacak. Etrafa büyülü oklar yağdırabileceğiniz “Typhons Bane”, Elektirk yayabileceğiniz “Crono’s Rage”, deprem yaratabilen “Atlas Quake” ve karşınızdakini taşa çevirebileceğiniz “Head of Euryale “ yeni büyülerimiz olacak. Etrafa bolca serpiştirilmiş sandıklardan çıkan yeşil ve mavi ruhlar ile enerjinizi ve gücünüzü doldurabiliyor, kırmızı ruhlarla da silah ve büyülerinizi güçlendirebiliyorsunuz. Yine macera öğeleri de yerlerini almış durumdalar. Önümüzdeki kapıyı açmak için heykel çekmeler, zamana karşı yarışmalar, bin bir çeşit bubi tuzakları, labirentler kısacası hepsi yerlerini almış durumda. Peki oyunda değişiklik yok mu ? Elbette ki var. İkinci oyunda etrafta etkileşime girebileceğiniz daha çok nesne ve eşya bulunmakta. Dövüşler sırasında artistik hareket çeşitlilikleri epey arttırılmış durumda. Bununla paralel olarak eğlence seviyesi bir kat daha artıyor. Bu sefer karşınızdaki düşman daha dinamik ve daha hareketli. Ayrıca boss dövüşleri kanımca biraz daha zorlaştırılmış gibi. Belki bana öyle gelmiştir ama boss dövüşlerinde ilk oyundan biraz daha fazla zorlandım diyebilirim. Eğer iyi bir God of War oyuncusu değilseniz yeni analog paralarını hazır edin derim. Analog demişken oyundaki kontroller bilindik. İlk defa oynayanların ise kolayca alışacağı türden. X tuşu zıplıyor, yuvarlak düşmanı kapıyor, kare ve üçgen ile en klas hareketleri yapabiliyorsunuz. L1 ile kendinizi koruyabiliyor ve L2 ile büyülerinizi kullanabiliyorsunuz. Son olarak R1 ise aksiyon tuşumuz oluyor. Kapı açma, eşya itme gibi görevleri R1’e basarak gerçekleştiriyoruz.